Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Wat is de toegevoegde waarde van externe coaching en stress counseling in tijden van grote onzekerheid en hoge werkdruk

In gesprekken met HR Managers staat het thema vitaliteit & verzuim regelmatig op de agenda. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze waardevolle krachten optimaal blijven functioneren?

Blijkbaar hebben werknemers in tijden van onzekerheid en hoge werkdruk behoefte aan aandacht en zelfreflectie. Ambitieuze en hoog opgeleide professionals vragen veel van zichzelf. Ze stellen hoge eisen, zijn doelgericht en willen in korte tijd succesvol zijn. Omdat de werk – en leef omgeving van medewerkers in deze turbulente tijden extra spanning geeft,  is het gevaar dat medewerkers zichzelf voorbij lopen reëel.

Dit stelt een afdeling HR en lijnmanagers voor de vraag of het inzetten van een personal coach onderdeel zou moeten zijn van verzuimbeleid. Waarom pas een coach inschakelen als iemand uitvalt dan wel op zijn laatste reserves loopt?

In mijn coachings praktijk begeleid ik steeds vaker medewerkers bij dilemma’s op het gebied van stress, balans en vitaliteit. Met een onafhankelijke partij kritisch kijken naar je eigen gedrag en gewoonten, geeft handvaten en nieuwe energie om de hectiek op het werk te kunnen managen. Leidinggevenden bieden deze ruimte steeds vaker aan hun mensen door het inschakelen van een externe coach. Managers blijven hun mensen on the job coachen. Het is immers een lijnverantwoordelijkheid om medewerkers in hun carrière verder te ontwikkelen. Ervaring leert echter dat de mentale en fysieke veerkracht van professionals wordt verstevigd door het samenwerken met een externe personal coach. Hiermee kunnen HR managers een indirecte bijdrage leveren aan de vitaliteit van hun organisatie.

Succes!

Geplaatst in Talent & Leadership Development door Corinne Klaver op 20 december 2011

Reacties op Wat is de toegevoegde waarde van externe coaching en stress counseling in tijden van grote onzekerheid en hoge werkdruk

Bert-Jan van der Mieden op 15 december 2015 16:45

Corinne, je hebt helemaal gelijk. Helaas hebben nog vele leidinggevenden en directeuren niet het besef van de kosten die ze kunnen besparen, de energie die men kan optimaliseren, de motivatie die onbenut blijft en de positieve effecten op de arbeidsproductiviteit door hun medewerkers extern te laten coachen. En sterker nog.... zichzelf eens te laten coachen. En dan merk ik in mijn praktijk van vertrouwensmanagement dat er managers zijn die de focus nu op een maand leggen. Ik snap heel goed de consequenties van de diverse crises waarin wij verkeren, maar een uitsluitend gericht zijn op de korte termijn verspilt handen vol geld. Slechts een gesprek kan een executive al duidelijk maken dat zijn/haar rol nog crucialer is in de huidige situatie en levert een aantal handvatten op die direct toepasbaar zijn. Want constateren dat vertrouwen noodzakelijk is, is mooi, maar weten hoe je het voor elkaar krijgt is beter.

Plaats zelf een reactie