Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Scriptie: Personal Branding 'What is your message?'

‘’It's this simple: You are a brand. You are in charge of your brand. There is no single path to success. And there is no one right way to create the brand called You. Except this: start today’’ Tom Peters.

Mijn naam is Maaike Baartman en ik ben afgestudeerd aan de Haagse Hogeschool. Hier heb ik een Europese studie gedaan met als specialisatie communicatie management. Mijn afstudeerscriptie (geschreven in het Engels) gaat over de, in Nederland opkomende, trend personal branding als communicatiestrategie voor ‘young professionals’. Met andere woorden, hoe kunnen ‘young professionals’ optimaal gebruik maken van hun eigen persoonlijke merk bij het betreden van de arbeidsmarkt.

In mijn scriptie geef ik uitleg over de trend personal branding. Daarnaast leg ik een relatie tussen de communicatiestrategie branding en personal branding, door verschillende communicatiemethodes te gebruiken. In het derde hoofdstuk ga ik in op de bekendheid van personal branding in Nederland. Ook noem ik enkele andere trends op de arbeidsmarkt die in relatie zijn met personal branding en ‘young professionals’.

Een persoonlijk onderzoek onder 178 mensen, waaronder ‘young professionals’ en werkgevers, heeft geconcludeerd dat men in Nederland nog niet erg op de hoogte is van personal branding. Wel kan er een zekere potentie gevonden worden. ‘Young professionals’ staan open voor het concept en denken dat personal branding in hun voordeel kan werken bij het vinden van een baan. Een andere uitkomst van het onderzoek is dat ‘young professionals’ de communicatiemiddelen die belangrijk zijn voor personal branding kennen (blogs, podcasts, business card, persoonlijke website, sociale netwerken). Het probleem is alleen dat zij deze middelen niet optimaal inzetten of soms zelfs helemaal niet gebruiken bij het creëren van naamsbekendheid.

Als aanbeveling heb ik een gids gemaakt die gebruikt kan worden door ‘young professionals’ met informatie en tips over de stappen die zij kunnen nemen bij het creëren van een  ‘personal brand’. In Amerika is personal branding een groot begrip. Veel mensen passen het al dagelijks toe in hun leven en carrière. Naar mijn mening is het een uitdaging voor Nederland om hetzelfde niveau van begrip en waardering te bereiken als in Amerika.

Momenteel schrijf ik af en toe artikelen voor het online magazine van Tom Scholte. Hierin vertel ik onder andere over de recente ontwikkelingen op het gebied van personal branding.

Ik hoop dat mijn scriptie interessant is, veel lees plezier!

Maaike Baartman. Wilt u mijn scriptie lezen? Stuur dan een mail naar m.j.baartman (at) live.nl.

Geplaatst in HR varia door Gastblogger op 1 april 2009

Reacties op Scriptie: Personal Branding 'What is your message?'

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en effici├źnter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en k├║nnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.