5 belangrijkste skills van een goede change professional

09/02/2016 Leestijd: 3 minuten

Er bestaan ontelbaar veel associaties met het word ‘change manager’. Google deze twee woorden in combinatie met een vacature en je komt terecht in een jungle aan IT implementaties, change requests en ingewikkelde afkortingen. En dat is meestal niet waar je naar op zoek bent.

Dus, vergeet de naam en kijk naar de skills!

Ben je een change professional of zoek je er eentje voor je team, hou dan de volgende competenties in de gaten:

1. Ken je tools en je theorie

Goede change mensen kennen de basis theorie en hebben ervaring met het toepassen van tools & kennis van verschillende methodes. En dan bedoel ik niet een heel scala aan certificaten die bewijzen dat ze hun persoonlijke training budget hebben opgemaakt. Als mensen verschillende tools beheersen kunnen ze kiezen wat op dat moment relevant is. Sommige mensen zullen je hoe dan ook geloven, anderen willen harde bewijzen voordat ze de klus aan je toevertrouwen.

2. Ken de business en ben er onderdeel van

Iedereen die verantwoordelijk is voor het doorvoeren van een verandering moet een goed ontwikkelde business kennis hebben. Ik weet uit ervaring dat het goed is als de change manager uit de business komt en niet uit de HR afdeling. Dit suggereert overigens niet dat HR mensen geen business kennis hebben maar hun achtergrond kan tegenwerken en wordt vaak geassocieerd met ‘reorganisatie’, ‘baanverlies’ en ‘boventalligheid’.

3. Ben ‘goed met mensen’ op alle niveaus

Change professionals moeten empatisch zijn en benaderbaar met een natuurlijke gave om emoties te lezen. Dit is belangrijk om de weerstand te managen maar ook om te herkennen wie je in je change agent netwerk wilt hebben. Je wil dat je change guy (m/v) goed is in samenwerken en het bouwen van relaties. Ze moeten uitstraling hebben, invloed en waar nodig ook autoriteit.

4. Heb ‘echte’ gesprekken met mensen

Goed zijn met mensen is niet hetzelfde als aardig zijn. Het gaat er eerder om dat je mensen kan lezen en dat je je communicatie stijl daarop aanpast. Een belangrijke valkuil is dat communicatie alleen gaat om ‘zenden’, wat vaak resulteert in een wirwar van nieuwsbrieven en intranet artikelen. In de praktijk moet het een balans zijn tussen wat ze in het Engels noemen Advocacy en Inquiry. Neem dus de tijd voor ‘echte’ gesprekken met mensen. Persoonlijk vind ik dat het nog een stap verder moet gaan zodat communicatie wordt ingezet om de marketing te doen van de transitie die staat te gebeuren.

5. Ben authentiek

Change professionals moeten flexibel en weerbaar zijn met een flinke dosis doorzettingsvermogen. Ze zijn daarnaast pragmatisch in het nemen van beslissingen. Het is mij vaak gebeurd dat ik moet balanceren tussen de wensen van de project manager (op tijd, binnen budget), de senior sponsor (‘beat the plan’) en de medewerkers (waarom doen we dit ook alweer?). De beste manier om hiermee om te gaan: ken je feiten, ontwikkel je eigen stijl en wees authentiek!

Als ik er nog eens over nadenk dan worden bovenstaande skills vaak toegewezen aan de project manager. In mijn optiek zijn de change manager en de project manager toch echt uit ander hout gesneden. Meer hierover in mijn volgende blog: Het verschil tussen de project manager en de change manager!

0 reactie(s) op “5 belangrijkste skills van een goede change professional”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *