Vijf punten die in coronatijd hoog op de agenda van iedere HR manager moeten staan 

23/07/2020 Leestijd: 5 minuten

34 procent van de werkenden geeft aan dat de werkdruk hoger dan ooit is door de coronacrisis. Dit blijkt uit recent onderzoek van CNV onder een representatieve groep van 2.500 werkenden. Piet Fortuin, CNV-voorzitter, roept op 9 juli jl. daarom in een nieuwsbericht op hun website op tot actie. ”We roepen alle werkgevers met klem op om prioriteit te geven aan het verlichten van de werkdruk. Doen ze dat niet, dan zou de schade door ziekteverzuim en door langdurige uitval enorm kunnen zijn. En daarmee ook de economische schade voor veel ondernemers.”

Werkdruk behapbaar houden

Als HRM’er herken je Fortuins zorgen in onzekere tijden over het medewerkerswelzijn. Maar als hij oproept om de werkdruk behapbaar te houden, hoe doe je dat dan? En waar moeten we ons dan op richten?

Hier geeft het CNV-nieuwsbericht geen antwoord op. Dat doet het continue werkgelukonderzoek van 2DAYSMOOD wel; zij meten wekelijks bij bedrijven onder medewerkers en managers middels een korte online enquête hoe het staat met hun werkgeluk. En hoe interessant is dit met data van voor en tijdens de coronacrisis? Ook zij maken zich onderaan de streep zorgen om de werkdruk en adviseren iedere HRM manager en directeur: zorg dat werkdruk altijd op de radar staat. De emotionele impact rondom de corona-uitbraak heeft onder andere voor een stemmingswisseling gezorgd die de nodige tijd vraagt om te herstellen.

Stimuleren van werkgeluk tijdens crisis

Als het gaat om het stimuleren van werkgeluk tijdens de coronacrisis gaat het volgens de door hen gepeilde (thuiswerkende) medewerkers om factoren als het geven van empathie, vertrouwen, waardering en autonomie van hun leidinggevende en een transparante organisatie. Als het gaat over werkgeluk en waar deze zelfde groep (thuiswerkende) medewerkers het minst tevreden over is, dan gaat dit om de werk-privé balans, verbinding met mensen en het ervaren van werkdruk.

Wat hun data óók laat zien is waarom menig werknemer momenteel werkdruk ervaart. Zo zien ze in coronatijd vanaf begin maart via hun ‘crisis monitor’ een toename in somberheid en gespannenheid en een afname in de hoeveelheid energie die mensen ervaren. Maar het gaat verder dan stemming. In 2019 en toen corona voor velen alleen nog een biermerk was, bleek uit het reguliere 2DAYSMOOD onderzoek welke drijfveren bij medewerkers zorgen voor werkgeluk: een goede werk-privébalans, de relatie met collega’s en sociale waarden. En laten juist net deze factoren onder druk staan in het coronatijdperk met het soms grenzeloze thuiswerken en collega´s veelal op afstand. Zonder de voordelen van bijvoorbeeld minder reizen, meer autonomie en meer focus te kort te doen. Kortom, de optelsom van deze nadelen zou wel eens de oorzaak kunnen zijn van het thema met de allerlaagste tevredenheidsscore volgens 2DAYSMOOD en wat ook blijkt uit het CNV-onderzoek tijdens deze coronacrisis: de ervaring van werkdruk.

De sleutel naar welzijn

Maar er gloort hoop in deze tijden. Hoe leidinggevenden, maar ook hoe de organisatie zich opstelt in deze periode kan doorslaggevend zijn voor medewerkers. Hier ligt dus een belangrijke sleutel naar hun welzijn. Welke tips geef jij als HRM’er aan leidinggevenden:

  • Wanneer medewerkers meer vertrouwen van hun leidinggevenden ervaren zie je dat het optimisme over de toekomst van de medewerker binnen de organisatie groter is
  • Wanneer een organisatie geïnteresseerd is in het welzijn van medewerkers dan zie je dat zij 1) een stapje extra zetten bij uitdagingen en 2) meer onderlinge steun ervaren
  • Wanneer een organisatie transparant is over veranderingen, rapporteren medewerkers beduidend minder vaak ongelukkige emoties, in het bijzonder ´geïrriteerd´

Wat je kunt doen om het werkgelukniveau hoog te houden

Als HRM´er kijk je met je strategische blik vooruit. Want ongeacht hoe de coronacrisis verloopt, het is zeker dat we er nog niet zijn. Welke punten halen we uit dit onderzoek? Met in ons achterhoofd het werken op afstand en de mogelijkheid dat er een nieuwe uitbraak kan komen en er wellicht een recessie op komst is. Wat je kunt doen om toch een zo hoog mogelijk werkgelukniveau te creëren:

  • Zet volop in op vitaliteit en persoonlijk welzijn. Zorg dat medewerkers zich fysiek en mentaal fit voelen
  • Geef in dit beleid ook ruimte voor autonomie en persoonlijk leiderschap. Kunnen medewerkers zichzelf sturen en motiveren op afstand? Geven leidinggevenden hen voldoende vertrouwen?
  • Houd zingeving en voldoening op peil: kunnen medewerkers zich nog identificeren met de organisatievisie? Halen ze voldoening uit hun werk als er minder verbinding is met collega’s en de organisatie?
  • Betrek leren en ontwikkelen actief in jullie beleid. Kunnen medewerkers zich blijven ontwikkelen en krijgen ze genoeg nieuwe prikkels? En hoe zit het met een eventuele onzekere tijd die eraan komt als de organisatie misschien een andere weg in slaat? Kunnen medewerkers hierin voldoende meebewegen?
  • Communicatie en transparantie zijn tenslotte van wezenlijk belang. Zorg dus na een eventuele aanscherping van het communicatiebeleid dat je dit vasthoudt en monitor of leidinggevenden hun (door corona) verbeterde communicatiewijze vasthouden. Een goede leider creëert een cultuur van vertrouwen door authentieke, logische en empathische communicatie. En hoe communiceren teams/medewerkers (digitaal) en blijft deze communicatie energiek en effectief?

Het rapport van 2DAYSMOOD gaat op meer zaken rondom werkgeluk en corona in. Bijvoorbeeld of medewerkers hun werkgever aanraden als goede werkgever; deze Net Promotor Score laat een opmerkelijke transformatie zien. Wil je jouw organisatie naar de volgende fase helpen door scenario’s te plannen voor een toekomstbestendige cultuur? Voor het gratis rapport kun je contact opnemen met Robin van der Meulen via robin@2daysmood.nl.

0 reactie(s) op “Vijf punten die in coronatijd hoog op de agenda van iedere HR manager moeten staan ”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.