Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

De noodzaak van verandering

Dat de meeste verandertrajecten mislukken is niks nieuws. Dat mensen hun gedrag pas gaan veranderen als er een noodzaak is waarschijnlijk ook niet. Hoe komt het dan toch dat het lijkt dat veel verandertrajecten worden opgestart en instrumenten worden ingezet zonder een duidelijke noodzaak voor de betrokkenen? Een ‘waarom’ van het verandertraject.

In de HR vakbladen en in gesprekken met collega’s hoor ik nog heel vaak dat ze inzetten op het ‘wat’; strategische personeelsplanning, beoordelingssystematieken, functiewaardering, Lean etcetera. Ik hoor nog weinig over waarom ze een instrument inzetten. Wat is de verandernoodzaak om te kiezen voor een nieuw beoordelingssysteem? Waarom wil je beoordelen?

Ik zie vaak uitgebreide beoordelingsmethodieken waarin jaarlijks beoordelingsgesprekken moeten worden gevoerd waarvan de leidinggevenden zich afvragen wat daar de noodzaak en meerwaarde van is. HR is dan vaak geneigd om achter leidinggevenden aan te jagen zodat ze op tijd de formulieren invullen of trainingen te geven zodat de gesprekken wel goed gevoerd worden. Maar als we heel eerlijk naar onszelf zijn: waarom voeren we deze gesprekken? Voeren we ze om disfunctionerende medewerkers op te kunnen sporen? Of juist om talenten op te sporen om zo aan talentontwikkeling en opvolgingsplanning te kunnen doen? Of willen we de normaalverdeling voeden? Pas als we voor onszelf de ‘waarom’ vraag eerlijk hebben beantwoord kunnen we ook kijken of de instrumenten die we inzetten (het ‘wat’) wel de juiste zijn.

In deze tijd waarin steeds vaker aan stafafdelingen gevraagd wordt om hun toegevoegde waarde aan te tonen zullen wij als HR-mensen steeds vaker in de spiegel moeten kijken en ons afvragen ‘waarom’ we de dingen doen die we doen. Of durven we dit eigenlijk niet? Het vergt moed om soms ook te onderkennen dat wat we doen eigenlijk helemaal niet nodig is. Dus collega’s kijk eens wat vaker in de spiegel en neem tijd voor de ‘waarom’ vraag.

Geplaatst in Changemanagement door Henk Wijnands op 29 juli 2015

Reacties op De noodzaak van verandering

Albertdirk op 15 december 2015 16:44

Een mens heeft twee oren en een mond, om twee keer zoveel te luisteren als te praten. De vraag stellen waarom iets te doen betekent ook luisteren naar de antwoorden. Veranderen en de waaromvraag passen heel goed bij elkaar, ze brengen je altijd verder. De conclusie kan ook zijn; veranderen is nu niet nodig. De vraag is wat mij betreft ook wat is verandering. Wat brengt verandering? Is verandering vooruitgang? Is verandering aanpassing aan omstandigheden? Is verandering nodig of is het veelmeer de noodzakelijke aanpassing(evolutie) misschien? Veranderen is de enige constante zegt men wel! Voor mij is het zeker niet veranderen om het veranderen. Zinvolle verandering/ aanpassing is goed als het je verder brengt.

Plaats zelf een reactie