Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Alumni: neem oud-medewerkers niet opnieuw terug in dienst!

Jouw belangrijkste asset als ondernemer is jouw personeel. Als je ergens van baalt, zijn het wel medewerkers die vertrekken. Toch is het een gezonde ontwikkeling. Het geeft andere medewerkers de ruimte om door te groeien en voor de vertrekkende medewerker is het goed om in een nieuwe omgeving te gaan acteren. 

Vaak trekken werkgevers alles uit de kast om medewerkers die vertrekken tegen te houden. Soms lukt het, maar soms ook niet. “De deur staat altijd voor je open” is vaak de boodschap. De vraag is of je er goed aan doet om een medewerker die vertrokken is weer terug in dienst te nemen. In de huidige arbeidsmarkt doen werkgevers er alles aan om oud-medewerkers weer te stimuleren terug in dienst te komen. Zij kennen immers de organisatie en het aantrekken van nieuw personeel en behouden van nieuw personeel staat nu hoog op de agenda bij de meeste ondernemingen. Dus waarom niet iemand terug in dienst nemen die de cultuur en organisatie al goed kent?

Medewerkers hebben een reden om te vertrekken

Uit ervaring kunnen we wel zeggen dat het niet altijd slim is om oud-medewerkers weer terug in dienst te nemen. Ze zijn vaak met een reden vertrokken. Je moet jezelf afvragen (en de persoon in kwestie) wat de reden is dat de medewerker weer terug wil komen. Daarnaast zie je ook dat medewerkers die terugkomen toch weer heel snel vertrekken. Zeker als de reden waarom ze ooit zijn vertrokken nog steeds aanwezig is. Het is dan slechts een kwestie van tijd.

Aankloppen bij een vorige werkgever

Andersom zie je ook dat medewerkers bij hun oude werkgever aankloppen.. We zijn als mensen snel geneigd om de leuke gebeurtenissen te romantiseren en de minder leuke gebeurtenissen te bagatelliseren. Als een oud-medewerker dus even niet lekker in zijn vel zit bij zijn huidige werkgever denkt hij met weemoed terug aan die mooie tijd bij jouw onderneming. Bij jouw onderneming weet hij ook precies hoe alle hazen lopen, dus een veilige omgeving om weer aan de slag te gaan... of om tijdelijk te ontsnappen aan de huidige stressfactoren.

Het contact is zo gelegd en een week later vindt het gesprek al plaats. Omdat de oud-medewerker zelf het gesprek initieert, creëert deze al meteen een bepaalde verwachting bij jou als oud-werkgever. Als de oud-medewerker zelf contact opneemt zal de persoon wel de nodige interesse hebben. De oud-medewerker weet tenslotte al wat er geboden wordt". Tijdens het "sollicitatiegesprek" worden vooral de positieve herinneringen opgehaald, dus gaat de oud-medewerker zijn/haar eigen keuze rechtvaardigen. De oud-medewerker realiseert zich op dat moment niet meer dat het eigenlijk vluchten is en accepteert het aanbod.

De eerste weken terug

De eerste weken zijn geweldig voor de oud-medewerker, even opladen na alle stress. Maar na verloop van tijd komen alle punten van destijds toch weer naar boven. Een gebrek aan professionaliteit, te weinig passie, te weinig interessante klanten, te weinig druk op de ketel, te veel 9-tot-5 medewerkers, of welke factor dan ook die de oud-medewerker destijds liet besluiten weg te gaan. Nu de stress uit het lichaam is en de oud-medewerker zich weer veilig is gaan voelen, kunnen de eigen waarden weer uitgelijnd worden met de bedrijfswaarden. Aangezien waarden niet veranderen, komen de irritaties van destijds weer naar boven. "Shit, heb ik er wel goed aan gedaan weer terug te gaan? 

Even bij de buren kijken

Een vuistregel maken om nooit oud-medewerkers terug te nemen gaat te ver. Mensen willen soms ook gewoon even bij de buren kijken om voor zichzelf te bepalen wat belangrijk voor ze is. Het is echter wel belangrijk voor jou als ondernemer te achterhalen wat de reden is voor de oud-medewerker om terug te komen en of hij destijds uit ambitie of onvrede jouw onderneming heeft verlaten. Bij oud-medewerkers die destijds uit onvrede weggingen geldt code oranje, want ze moeten wel een hele goede reden hebben om terug te willen keren naar een omgeving waar ze niet gelukkig waren. Bij vertrek uit onvrede in combinatie met stress bij de huidige werkgever geldt code rood. De kans is namelijk aanzienlijk dat de oud-medewerker bij jouw onderneming niet op zoek is naar nieuw werkgeluk, maar naar een veilige omgeving om even op adem te komen en te heroriënteren. Het is dus een kwestie van tijd voor ze jouw onderneming voor de tweede keer verlaten. 

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Mounia & Wouter op 10 juli 2019

Reacties op Alumni: neem oud-medewerkers niet opnieuw terug in dienst!

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en effici├źnter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en k├║nnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.