HR varia

Kernwaarden: hippe truc of strategische noodzaak?

Werknemers, en dus ook sollicitanten, hechten naast de functie-inhoudelijke kenmerken en de beloning die er tegenover staat, steeds meer waarde aan de company values (ofwel kernwaarden) en informeren daar ook steeds vaker naar. Belangstelling voor kernwaarden Ca. 25% van de sollicitanten geeft aan bij het sollicitatiegesprek te informeren naar de company values. Ook uit…

lees meer

Slag der merken

Interessant nu in de wereld van werving is om je bedrijf te verkopen aan je werknemers. Door een werkgeversmerk op te bouwen maak je dat je werknemers voor je willen blijven werken en dat je gemakkelijker aan nieuwe werknemers komt. Een werkgeversmerk is een totaalplaatje van een bedrijf als werkgever. Dat houdt niet alleen in…

lees meer

Liegen op het werk is heel normaal

Meer dan 80 procent van de mensen verbuigt de waarheid dagelijks. De meest geliefde manier om een leugentje te verkopen is door gebruik te maken van moderne technologie. Liegen lijkt minder erg in een sms of een e-mail, bleek uit een peiling onder 1.500 Britten. De meest voorkomende leugens De wijdst verspreide leugen is…

lees meer

Bedrijfsborrel bevordert creativiteit op werkvloer

Borrelen met collega’s is goed voor de creativiteit in het werk! Dit blijkt uit een onderzoek dat het economisch bureau van ING Bank onder ruim 1700 ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf heeft gehouden. 10 geboden Uit het onderzoek komt tevens naar voren dat medewerkers weinig door hun werkgever worden gestimuleerd om met ideeën…

lees meer

Werk.nl, ruim twee maanden later

Op 14 november 2006 heb ik een blog geschreven over de vernieuwde website werk.nl. Op dat moment bleek dat werk.nl weliswaar qua functionaliteit behoorlijk verbeterd was, maar dat de performance en de stabiliteit daar sterk onder hadden geleden. Om de haverklap werd ik uit het systeem gegooid, soms met afschrikwekkende foutmeldingen. Hoe is het…

lees meer

Second life is pure marketing

Second life, een begrip dat de laatste tijd weer steeds meer in de media voorkomt. Ondanks dat het al sinds 2003 bestaat. Een korte uitleg voor mensen die er nog weinig van mee hebben gekregen: Second life (SL) is een 'spel' waarin je rondloopt met een zelf te configureren karakter. Dat is niets nieuws.…

lees meer

Waarom leeftijdsgericht personeelsbeleid voor de oudere werknemer?

Ze duiken steeds vaker op, cijfers die ons confronteren met de aankomende vergrijzing. Zowel in de maatschappij als ook op de arbeidsmarkt. 1 op de 3 werknemers is bijvoorbeeld binnen 5 jaar boven de 50. In Nederland neemt 45% van de werkgevers geen maatregelen om de gevolgen van vergrijzing op te vangen. Ouderen zijn…

lees meer

Oudere werknemers moeten een stap terug doen

Om Nederlanders in ieder geval tot hun 65e aan het werk te houden, moet het mogelijk zijn dat ten eerste loon meer prestatieafhankelijk wordt. Daarnaast moet het mogelik worden om een werknemer een lagere functie te laten vervullen. Daarbij wordt de werknemer natuurlijk minder betaald.  Althans dat is het standpunt werkgeversorganisaties (MKB-Nederland, AWVN en VNO-NCW). Moet…

lees meer

Vrouwelijke managers: de sleutel tot succes?

Uit recent onderzoek van de Volkskrant* is gebleken dat bij Vedior en Reed Elsevier de meeste vrouwelijke managers werken. Bij Vedior werkt 58 procent van de vrouwen in een leidinggevende positie en bij Reed Elsevier ligt dit percentage op 48 procent. Vrouwelijke managers blijven duidelijk een interessant onderzoeksonderwerp en de vraag zou eigenlijk moeten…

lees meer

Verslag van Global ERE Expo, dag 2

Rachel Denning De eerste spreker van de tweede dag was Rachel Denning van Time Warner. Voor wie het nog niet wist, het betreft hier een mediabedrijf en uitgeverij dat bekend is van CNN, Friends, Sex in the City, The Sopranos, Lords of the Rings, Wallpaper en NME met maar liefst 43 biljoen dollar omzet en 95.000 medewerkers in dienst. Door het specialistische karakter…

lees meer