Opinie

Reorganisatie: praat nog eens met de mensen die u laat gaan

Denkend aan "groen" zie ik grote vlaktes en traag daarop oranje mannetjes gaan ... (vrij naar Marsman). Want over groen wil ik het in deze Opstarter graag met u hebben. En de oranje mannetjes dan? Zoals u wellicht weet, zijn die al uitgespeeld, dus die doen er niet meer toe. Nee, groen! Het gaat…

lees meer

Wordt HNW gestimuleerd door belaste reiskostenvergoeding?

Meestal ben ik geen voorstander van ‘wat als’-vraagstukken en dat is deze vraag geworden nu de belaste reiskostenvergoeding politiek gezien is uitgesteld. Gezien het vermeende oorzakelijke verband met Het Nieuwe Werken (een actueel HR-onderwerp, zie ook: HNW: hype of oplossing?) wil ik de vraag toch stellen. Reiskostenvergoeding Dus: wat gebeurt er als de belaste…

lees meer

Zelfbeeld erg belangrijk in sollicitatiegesprekken

Mensen hebben altijd een bepaald beeld van anderen. Ook van onszelf hebben wij een beeld, al zijn wij ons hiervan doorgaans minder goed bewust dan van het beeld dat wij hebben van anderen. Juist omdat ons zelfbeeld zo bepalend is voor wat wij doen en laten, is het erg belangrijk om te weten of…

lees meer

Start met je passie, deze zomer!

Succes hebben en bijzondere, positieve ervaringen opdoen is in veel gevallen een kwestie van doorzetten. Vaak moet je eerst tegenvallers en teleurstellingen incasseren. In de sales en ondernemerschap kennen we het principe van zaaien, geduld op brengen, onrustig worden, en blijven vertrouwen in je eigen kracht. Resultaten boeken gaat zelden zonder inspanning. Laat je…

lees meer

Mobiele mogelijkheden helpen de bedrijfscultuur te verfrissen

"Bang voor ... knoppen, gek op  ... knoppen" Toen ik mijn vader sprak over het onderwerp van deze Opstarter,  begon hij te lachen. "Bang voor knoppen, gek op knoppen", zei hij meteen. En naar mijn vragende gezicht kijkend, vertelde hij me over een reclamecampagne van lang geleden waarin twee gelijksoortige elektrische apparaten werden aangeboden.…

lees meer

Mensen raken gestresst van e-mail

Vandaag prikkelde een van de korte artikelen in de Intermediair mijn aandacht: 'Mensen raken gestresst van e-mail'. Het artikel vertelt van een onderzoek onder 4.500 mensen, waaruit blijkt dat een derde van de onderzochte mensen gestresst raakt van e-mail, sms en online berichten op het werk. Een van de onderzoekers, Nicola Milllard, verklaart: "Omdat…

lees meer

Vraag nu eens ánders om ondernemendheid

"Der richtige Unternehmer ist der Erfinder neuer kombinationen". Nadat ik eerder aandacht heb gegeven aan de fenomenen titels of functiebenamingen en hun inhoud in tal van onze organisaties, wil ik uw aandacht vandaag graag vestigen op het zogenaamd ondernemerschap dat wij van onze medewerkers vragen. Zie maar eens hoe vaak dat in organisatiebeschrijvingen en…

lees meer

Zou u Wajongeren en ex-delinquenten in dienst nemen?

Afgelopen week was ik bij één van mijn relaties en in het gesprek wat we hadden kwamen Wajongeren en ex-delinquenten ter sprake, als onderdeel van hun doelgroep. De context van ons gesprek was anders, ik werd er echter door aan het denken gezet. En wel over hoe wij in onze arbeidsmarkt omgaan met Wajongeren…

lees meer

Een receptionist is géén ‘Director of First Impressions’

"Raadselachtig" Leuk om zo de Maandagmorgen te beginnen. Daarom meteen de vraag: Wat zou een "Director of first Impressions" zijn? En wat een "Chief Revenue Protection Officer"? Nee, dit zijn geen grappen en Ja, het is wel een erge vorm van taalinflatie. Oftewel, met opzet omfloerst taalgebruik om mensen op het verkeerde been te…

lees meer

Sneeuwbaleffect van een vertraagd vliegtuig

Gisteren toog ik opgewekt richting Schiphol. Samen met onze zoon van twee-en-een-half ging ik mijn man ophalen, die na een zakelijk bezoek van 10 dagen aan Zuid-Amerika, weer terug kwam. ’s Ochtends bij het opstaan checkte ik zijn aankomsttijd en deze bleek een half uur vroeger dan zijn geplande aankomsttijd. Dus stapten mijn zoon…

lees meer