Opinie

Waarom werven als de kandidaat al in dienst is?

Als ik de diverse HR blogs doorlees dan bekruipt me het gevoel dat HR zich alleen maar met recruitment bezig houdt. Het ene blog over het succes van een recruitment site is nog niet verschenen of het volgende blog over de vermeende verkeerde manier waarop een site vacatures publiceert komt er weer over heen.…

lees meer

Faciliteren Personal Branding noodzaak voor organisaties

Veel mensen denken bij personal branding aan het verkopen van jezelf. Aan persoonlijke marketing om te bereiken wat je wilt en waarbij het doel de middelen heiligt. In dit perspectief zou personal branding dus bij uitstek iets voor zelfstandig ondernemers zijn. En dat is ook zo. Als je als zelfstandige geen duidelijk en consistent…

lees meer

Personal branding in de praktijk

Vandaag zal ik personal branding in een bredere context plaatsen. Dat gebeurt op basis van enige persoonlijke ervaring en een zeer interessant gesprek met Tom Scholte. Eind december schreef ik al over Personal branding en de adviesorganisatie. In het kort heb ik toen uiteengezet hoe adviesorganisaties personal branding kunnen gebruiken om via authenticiteit specifieke functies binnen te halen,…

lees meer

Toploon moet je delen!

Topbestuurders moeten hun hoge inkomsten delen met hun werknemers. Dat is de mening van de FNV*. Wilna Wind van de FNV zegt dat ze haar achterban niet meer uit kan leggen waarom vakbonden elk jaar met 'verantwoorde lonen' komen, terwijl bestuurders zich rijkelijk belonen. "Als het bedrijfsleven zich niet zelf reguleert, dan merken ze…

lees meer

Goh, mevrouw

‘Goh mevrouw, vertelt u eens. U heeft een HBO- en een universitaire opleiding gevolgd. Wat interessant'. En toen, 'wat bent u daarna gaan doen?' Een recruiter van een klein bureau dat bemiddelt in communicatiefuncties opent op donderdagochtend quasi geïnteresseerd ons oriënterende gesprek. Het gesprek Al snel valt mijn mond open van verbazing, en niet…

lees meer

Leren opleiden (voor bedrijven)

Opleidingen moeten zich aanpassen aan steeds snellere ontwikkelingen. Een van onze oplossingen is het competentiesysteem, waar ik eerder over schreef. In de lijn van kritiek heb ik twee video's die ik erg sterk vind. Op basis daarvan wat constructieve opmerkingen over opleidingen. Education today and tomorrow Een creatieve manier om te laten zien dat…

lees meer

Winst met gratis diensten

Heeft u wel eens een gratis blikje energie drank aangenomen op het station? Gratis een testproduct aangevraagd? Een product besteld met een 'gratis' extra? Dan heeft u al enige ervaring met een nieuwe trend die het afgelopen jaar steeds belangrijker is geworden: gratis. Gratis als basis voor een organisatie. Een naar mijn mening heel…

lees meer

Seniorenmarketing

Het aantal senioren groeit. Het benaderen van senioren wordt daarom steeds belangrijker. Ideaal is het natuurlijk wanneer u senioren kunt benaderen zonder tegelijk jongeren af te schrikken. Managersonline post met dank aan een onderzoek van Elsevier Retail zeven tips over het benaderen van senioren zonder jongeren af te schrikken: Geef duidelijke productinformatie Spreek niet…

lees meer

Personal branding en de adviesorganisatie

Wat kan personal branding betekenen voor een adviesorganisatie? En voor een netwerkorganisatie? En voor een HRM-er persoonlijk? Drie vragen die ik kort ga proberen te beantwoorden. Met een kleine handreiking hoe je dit zou kunnen bereiken. Wat is personal branding? Om zinnig ergens over te kunnen praten heb je allereerst een definitie nodig. Een…

lees meer

Motivatie, wiens verantwoordelijkheid?

Velen zien het motiveren van personeel nog steeds als ene taak van de manager en personeelszaken. Ik denk dat de grootste verantwoordelijk hiervan bij de werknemer zelf ligt. Ik raakte in gesprek met een collega over dit onderwerp en hij vertelde mij een heel bijzonder verhaal. Wie moet motiveren? Op een ochtend stond er…

lees meer