Wie zoekt er ook nog collega’s?
Afgelopen woensdag reed ik samen met mijn collega Dennis vanuit Rotterdam naar Den Bosch. Gedurende de rit kwamen natuurlijk alle wereldproblemen voorbij, waar direct een oplossing voor gezocht moest worden. Toen we de meeste onderwerpen hadden besproken en we in alle rust ook oog kregen voor de omgeving, viel ons beider oog op grote…
lees meerWaarom werven als de kandidaat al in dienst is?
Als ik de diverse HR blogs doorlees dan bekruipt me het gevoel dat HR zich alleen maar met recruitment bezig houdt. Het ene blog over het succes van een recruitment site is nog niet verschenen of het volgende blog over de vermeende verkeerde manier waarop een site vacatures publiceert komt er weer over heen.…
lees meerFaciliteren Personal Branding noodzaak voor organisaties
Veel mensen denken bij personal branding aan het verkopen van jezelf. Aan persoonlijke marketing om te bereiken wat je wilt en waarbij het doel de middelen heiligt. In dit perspectief zou personal branding dus bij uitstek iets voor zelfstandig ondernemers zijn. En dat is ook zo. Als je als zelfstandige geen duidelijk en consistent…
lees meerPersonal branding in de praktijk
Vandaag zal ik personal branding in een bredere context plaatsen. Dat gebeurt op basis van enige persoonlijke ervaring en een zeer interessant gesprek met Tom Scholte. Eind december schreef ik al over Personal branding en de adviesorganisatie. In het kort heb ik toen uiteengezet hoe adviesorganisaties personal branding kunnen gebruiken om via authenticiteit specifieke functies binnen te halen,…
lees meerToploon moet je delen!
Topbestuurders moeten hun hoge inkomsten delen met hun werknemers. Dat is de mening van de FNV*. Wilna Wind van de FNV zegt dat ze haar achterban niet meer uit kan leggen waarom vakbonden elk jaar met 'verantwoorde lonen' komen, terwijl bestuurders zich rijkelijk belonen. "Als het bedrijfsleven zich niet zelf reguleert, dan merken ze…
lees meerGoh, mevrouw
‘Goh mevrouw, vertelt u eens. U heeft een HBO- en een universitaire opleiding gevolgd. Wat interessant'. En toen, 'wat bent u daarna gaan doen?' Een recruiter van een klein bureau dat bemiddelt in communicatiefuncties opent op donderdagochtend quasi geïnteresseerd ons oriënterende gesprek. Het gesprek Al snel valt mijn mond open van verbazing, en niet…
lees meerLeren opleiden (voor bedrijven)
Opleidingen moeten zich aanpassen aan steeds snellere ontwikkelingen. Een van onze oplossingen is het competentiesysteem, waar ik eerder over schreef. In de lijn van kritiek heb ik twee video's die ik erg sterk vind. Op basis daarvan wat constructieve opmerkingen over opleidingen. Education today and tomorrow Een creatieve manier om te laten zien dat…
lees meerWinst met gratis diensten
Heeft u wel eens een gratis blikje energie drank aangenomen op het station? Gratis een testproduct aangevraagd? Een product besteld met een 'gratis' extra? Dan heeft u al enige ervaring met een nieuwe trend die het afgelopen jaar steeds belangrijker is geworden: gratis. Gratis als basis voor een organisatie. Een naar mijn mening heel…
lees meerSeniorenmarketing
Het aantal senioren groeit. Het benaderen van senioren wordt daarom steeds belangrijker. Ideaal is het natuurlijk wanneer u senioren kunt benaderen zonder tegelijk jongeren af te schrikken. Managersonline post met dank aan een onderzoek van Elsevier Retail zeven tips over het benaderen van senioren zonder jongeren af te schrikken: Geef duidelijke productinformatie Spreek niet…
lees meerPersonal branding en de adviesorganisatie
Wat kan personal branding betekenen voor een adviesorganisatie? En voor een netwerkorganisatie? En voor een HRM-er persoonlijk? Drie vragen die ik kort ga proberen te beantwoorden. Met een kleine handreiking hoe je dit zou kunnen bereiken. Wat is personal branding? Om zinnig ergens over te kunnen praten heb je allereerst een definitie nodig. Een…
lees meer