Onderzoek

Bureaurecruitment in 2019: 3 opvallende ontwikkelingen op de arbeidsmarkt

Het Recruitment Kengetallen Onderzoek van 2019 is onlangs weer beschikbaar gesteld door Intelligence Group. Het Recruitment Kengetallen Onderzoek is hét leidende onderzoek in de Nederlandse arbeidsmarkt naar de belangrijkste kengetallen en beantwoordt de belangrijkste vragen van recruitment managers. In februari 2019 werd het onderzoek uitgevoerd in de vorm van een online vragenlijst onder Nederlandse…

lees meer

Werken aan vitaliteit met het 5V-model

Een organisatie waar medewerkers werken die bruisen van de energie, fysiek fit zijn en mentaal weerbaar. Medewerkers met passie voor hun werk. Voor elke organisatie zou dit de ideale situatie zijn. Om te bereiken dat medewerkers vitaal zijn, is inspanning vanuit de organisatie nodig. Hierin speelt active ageing een belangrijke rol (Kluijtmans, 2014). Het…

lees meer

De 5 C’s van effectieve onboarding

Stel je voor dat vandaag jouw eerste werkdag is binnen een nieuwe organisatie. De afgelopen weken heb je met gezonde spanning naar deze dag toegeleefd. Gisteren ontving je nog een mailtje met het tijdstip waarop je je zou moeten melden. Echter keek de receptioniste je vanochtend verward aan toen je jouw naam doorgaf. Ze…

lees meer

70% van de Nederlanders kan geen goede balans vinden tussen werk en privé

Meer dan 70% van de Nederlanders geeft aan dat werk hun privéleven negatief beïnvloedt. Dat blijkt uit een onderzoek van Viking Direct, dat uitgevoerd werd onder 1000 Nederlandse werknemers. Deze werknemers gaven aan dat de volgende drie werkomstandigheden hun privéleven het meest belasten: 1. Een grote werklast (21%) 2. Een negatieve werkomgeving (8%) 3.…

lees meer

De maatschappelijke gevolgen van ondernemerschap

De Nederlandse overheid moedigt het starten van een onderneming aan op verschillende manieren. Zo worden er maatregelen genomen om de regeldruk voor ondernemers te verminderen door een snellere en automatische vergunningverlening. Daarnaast kan een startende ondernemer ook in aanmerking komen voor subsidie en een lening. Ondernemers worden gestimuleerd omdat zij goed zouden zijn voor de…

lees meer

Onderzoek Mind Your Manners

Of het nou gaat over het beëindigen van je relatie of het moeten teleurstellen van je zus omdat je het laatste stuk van haar verjaardagstaart hebt opgegeten, slecht nieuws brengen is nooit leuk. De vraag is: wordt het nog moeilijker als je weet dat de persoon aan wie je het nieuws moet vertellen al…

lees meer

Help, ik krijg niet wat ik verdien! En daar word ik goed ziek van?!

Een verklaring voor werk-stressklachten met behulp van het Effort-Reward Imbalance Model   Een tijd geleden alweer schreef Folkert een interessante blog over het Job Demand- Resources (JD-R) Model, een belangrijk werk-stressmodel gebaseerd op stressoren die voortkomen uit Job Demands (taakeisen) enerzijds en de (afwezigheid van) energiebronnen anderzijds: Als er disbalans is tussen hetgeen gevraagd…

lees meer

Te dikke medewerkers: wat kunt u ermee?

Is de gezondheid van medewerkers iets waar u zich als werkgever mee mag en moet bezighouden? Om met dat laatste te beginnen: ja, u moet zich ermee bezighouden. Simpelweg omdat ziekteverzuim u veel geld kost. U moet het salaris van zieke medewerkers 2 jaar lang doorbetalen. Als u meer dan ca. 10 medewerkers heeft…

lees meer

Vier succesfactoren voor hoge HR analytics volwassenheid

Eind februari 2017 verscheen een rapport over wereldwijd onderzoek naar de trends en ontwikkelingen in het organiseren en uitvoeren van HR reporting en HR analytics: ‘Organising for HR analytics success: Results of the 2016 HR reporting & analytics study’. Bright & Company en Top Employers Institute voerden dit onderzoek uit onder meer dan 200…

lees meer

Hoe creëer je nou écht een aanspreekcultuur? Schrap de beoordelingsgesprekken en vergeet de feedbackregels!

Praten over aanspreken is één, het daadwerkelijk doen is iets anders. Als teamcoach en adviseur kom ik bij veel verschillende organisaties en ik zie overal dezelfde worsteling. Daarom ben ik eens wat dieper in de materie gedoken. Uit mijn onderzoek naar aanspreekgedrag in Nederlandse organisaties blijkt dat 42 procent van de managers zegt eigenlijk…

lees meer