Tips

Zo maak je de ideale vacature gericht aan jongeren

Sterrenkok Ron Blaauw kon door gebrek aan personeel zijn serviceniveau niet handhaven en sloot in de zomer van 2018 twee van zijn restaurants. En hij is niet de enige ondernemer die met hetzelfde probleem kampt. Gemiddeld zijn er, in het tweede kwartaal van 2019, 93 vacatures per honderd werklozen. Een nieuw record. Maar hoe…

lees meer

4 redenen waarom ochtendmensen succesvolle medewerkers en ondernemers zijn

Het was januari 2019 en ik had een paar goede voornemens voor mezelf opgeschreven. Eén daarvan was dat mijn ochtenden er anders uit moesten komen te zien. Ik werd namelijk al jaren iedere ochtend zonder energie wakker, drukte net zo lang op de snoozeknop tot ik dan toch écht mijn bed uit moest. Vervolgens…

lees meer

Gezond werken volgens de schijf van vijf

Eten volgens de schijf van 5, in veel huishoudens is het dagelijkse kost. Groente en fruit, brood en aardappelen, zuivel en vleeswaren, vrijwel iedereen kent de inhoud van de schijf van 5. We worden gemiddeld steeds ouder en vinden het daarom belangrijk om goed voor onze gezondheid te zorgen. Gezond werken/duurzame inzetbaarheid is daarom…

lees meer

Arbeidsvreugde: recept voor hoge productiviteit

“The future belongs to the happy” – Alexander Kjerulf (Chief Happiness Officer) En, had je weer zin in je werk na de vakantie? Een goede graadmeter om te bepalen of je nog op je plek zit en hoe het energiepeil erbij staat. Veel mensen maken (bewust of onbewust) de balans op in de vakantie.…

lees meer

De 5 belangrijkste tips om beter te communiceren met sollicitanten

“Goh, wist je dat ik door het contact met jou tijdens de sollicitatieprocedure pas echt enthousiast werd over deze baan?” Dit vind ik nog steeds een van de mooiste complimenten, van een nieuwe collega van wie ik de werving had verzorgd. Het was een pittige vacature om in te vullen. Door mijn gastvrije communicatie…

lees meer

Zo bevorder je reflectie bij medewerkers

De huidige werkdruk en het hoge tempo stellen hoge eisen aan ieders flexibiliteit en communicatieve vermogen. Er wordt een steeds groter beroep gedaan op ieders persoonlijk leiderschap. Dit vereist dat medewerkers kunnen reflecteren op zichzelf, zich kunnen inleven in de ander en kunnen aangeven wat er in de interactie speelt. Echter: jezelf kennen en…

lees meer

Mag tijd-voor-tijd per 1 januari 2019 echt niet meer?

Door de wijziging van de Wet op het Minimumloon en de Minimumvakantiebijslag (kortweg: WML) op 1 januari 2018 dachten veel HR-adviseurs (ook ik) dat het compenseren van overwerk via tijd-voor-tijd per 1 januari 2019 niet meer zou mogen. Hier zou alleen bij CAO van afgeweken mogen worden. Het blijkt echter toch iets anders in…

lees meer

Drie redenen waarom een stoelmassage een onderdeel van je vitaliteitsbeleid zou moeten zijn

De kans dat jij je als HR-professional bezighoudt met vitaliteit is groot. Uit onderzoek blijkt dat werknemers hun persoonlijk budget liever inzetten voor sport dan voor coaching (bron). Gezondheid en vitaliteit worden veelal gekenmerkt door de aandacht voor een gezonde leefstijl. Daarom doet een slimme werkgever er in deze tijd goed aan om bijvoorbeeld…

lees meer

Tips om beter leiding te geven op afstand

  Vind jij het moeilijk om samen te werken en te overleggen met medewerkers die thuis of mobiel aan de slag zijn? Wanneer jij leiding geeft aan professionals op afstand en wil ontdekken hoe je dat het beste zou kunnen doen, dan is het boek van Gonny Vink een onmisbaar boek voor jou. De…

lees meer

Bitcoins: houd je medewerkers in de gaten!

Bitcoins en andere cryptovaluta (ik noem het verder maar kortweg “bitcoins”) zijn veel geld waard en daarom enorm aantrekkelijk voor veel mensen. Inmiddels (eind juni 2019) is de koers van een Bitcoin weer boven de 12.000 euro gestegen. Bitcoins lijken wel een beetje op goud; om eraan te komen kun je ze kopen maar…

lees meer